Frankfurt am Mainban is tesztelik a csomagszállító villamost

A helyi közlekedési vállalat (VGF) és az Amazon konszern a LastMileTram kutatási projekt keretében viszi ki a csomagokat a német nagyváros területén.

A két cég és a helyi műszaki egyetem munkatársai azt vizsgálják, hogyan járulhat hozzá a villamos - elektromos kerékpárral és furgonnal ötvözve - egy olyan metropoliszban, mint Frankfurt am Main, egy fenntarthatóbb és helyileg szén-dioxid-mentes csomagszállítási szolgáltatáshoz.

Az első, egy hónapos próbaüzem keretében valós körülmények között, szeptember 6-tól az úgynevezett Gütertram, egy kizárólag erre a célra használt villamos juttatja el a csomagokat a város széléről Frankfurt am Main belvárosába. A cél a közúti forgalom tehermentesítése, valamint a zaj- és szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a belvárosban.

Az ötlet, hogy a villamost az „utolsó mérföld” szállítási folyamatban használják fel, 2018-ban merült fel. A kutatási projekt különböző iterációs szakaszokon, például legutóbb folyamatszimulációkon haladt keresztül, mígnem a jármű valós üzembe állt. A tehervillamos az Amazon csomagjait szállítja a Stadion megállóból az Állatkert megállóba és a Gutleut depóba. A szállítási folyamat az utolsó mérföldön szén-dioxid-kibocsátás nélkül zajlik. A csomagokat az Amazon Raunheimben található elosztóközpontjából a város szélén található villamosmegállóba elektromos kisbuszok juttatják el, a városközpontban a küldeményeket az Állatkert megállóból és a Gutleut depóból is elektromos meghajtású teherkerékpárokkal viszik tovább az ügyfelek házaihoz. A projektet a hesseni gazdasági, energiaügyi, közlekedési, lakásügyi és vidékfejlesztési minisztérium finanszírozza.

„Egy olyan szállítási koncepcióval, mint a LastMileTram projekt, végre valós üzemben is kipróbálhatjuk és optimalizálhatjuk a korábbi projektfázisokban szerzett ismereteket és folyamatokat. Az eddigi szimulációs eredményeink azt mutatják, hogy a háromlépcsős folyamat mind gazdasági, mind ökológiai előnyökkel jár a hagyományos egylépcsős szállítással szemben. Reméljük, hogy a koncepciót a jövőben tartósan Frankfurt am Mainban tudjuk meghonosítani és más helyszíneken is megvalósíthatjuk, hogy jelentősen tehermentesítsük a nagyvárosok közúti forgalmát” - magyarázta Dr. Kai-Oliver Schocke professzor, projektvezető.

Kaweh Mansoori, a hesseni gazdasági, energiaügyi, közlekedési, lakásügyi és vidékfejlesztési miniszter elmondta, hogy örül, hogy Frankfurt am Mainban megkezdődhet a próbaüzem. A projektpartnerekkel közösen tesztelhetik az áruszállító villamos megvalósíthatóságát, praktikusságát és méretezhetőségét, majd kiértékelhetik a tapasztalatokat.

„A hatékony közlekedés elengedhetetlen a gazdaság számára. Sok vállalat felismerte, hogy a fenntarthatóság és a hatékonyság az áruszállításban nem ellentmondásosak, hanem - éppen ellenkezőleg - jól kiegészítik egymást. A csomagküldő szolgáltatások vasútra való áthelyezése több helyet teremt az utakon. A kereskedelmi szállítás szintén fontos eszköze a közlekedési ágazatban a kibocsátás csökkentésének. Várakozással tekintünk a tudományos elemzés elé, hogy objektív és differenciált módon értékelni tudjuk a kísérleti projekt előnyeit" - tette hozzá Wolfgang Siefert, Frankfurt am Main városának mobilitásért felelős vezetője.

„A környezetbarátabb csomagkézbesítés új koncepciójának részesei vagyunk. Villamosunk segítségével a jövőben a csomagokat helyileg emissziómentesen lehet szállítani a külső városi területekről a városközpontokba, ami azt jelenti, hogy a VGF és partnerei innovatív módon járulnak hozzá a frankfurti életminőség javításához” - erősítette meg a helyi közlekedési vállalat.

„A logisztikai hálózatunk szén-dioxid-mentesítésének kulcsszerepe van abban, hogy elérjük a klímaígéretünkben foglalt célt: 2040-re minden üzleti területen szén-dioxid-semlegesek legyünk. Ezen a területen továbbra is folytatjuk a beruházásokat, a kísérleteket és az innovációt, és várakozással tekintünk a VGF-fel és az egyetemmel való együttműködés elé a projekt következő fázisában” - hangsúlyozta Martin Andersen, az Amazon MEU AMZL országigazgatója.

Számos tényezőt és összefüggést kell figyelembe venni egy helyi szén-dioxid-mentes kézbesítési szolgáltatás létrehozásakor. A megfelelő járműveken kívül országos töltőinfrastruktúrára és központi mikrodepókra, azaz kis küldeményátrakó pontokra van szükség, amelyek különösen a városközpontokban ritkák és drágák. Ezért érdekesek az olyan alternatív megoldások, mint a vasúti csomagszállítás. A valós körülmények között zajló próba részeként holisztikus szemléletet vesznek fel a tehervillamosok üzemeltetésére. Ennek többek között információt kell nyújtania arról, hogy egy ilyen koncepció hogyan viszonyul a hagyományos szállításhoz, figyelembe véve olyan kérdéseket, mint az infláció és a szén-dioxid-adó. A projekt a szállítmányok mennyiségi csúcspontjaival, valamint a szállítás csúcsidőn kívüli időszakokra történő áthelyezésével kapcsolatos kérdéseket is vizsgálja. A projektpartnerek azt is tanulmányozzák, hogy a nagyméretű áruk szállíthatóak-e a tehervillamoson és kipróbálják a szállítmányok kötegeléséhez potenciálisan alkalmas rakományhordozók használatát. Továbbá figyelmet fordítanak az ökológiai fenntarthatóságra, a költséghatékonyságra és a teherhordó eszközök villamoson való rögzítésének biztonságára. Mindezeket a kérdéseket figyelembe veszik a villamoson történő csomagszállításra vonatkozó, általánosan alkalmazható ajánlások kidolgozásakor.

A LastMileTram projekt 2022-es és 2023-as szakaszaiban a kutatócsoport Frankfurt am Mainban szimulálta egy tehervillamos nagyszabású használatát a városi áruszállításban, hogy azonosítsa a szállítási folyamatnak a városi logisztikai rendszerre gyakorolt hatásait. Összességében ez a megoldás potenciálisan gazdaságosabb lehet, mint a hagyományos szállítás a kiválasztott típusú városrészekben. Az áruszállító villamosok jogi kihívásait is feltárták, beleértve a biztonsági előírásokat.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések